top of page
Image by Jonas Jacobsson

Hantverkartvister

Tvister mellan konsument och hantverkare uppstår ofta i samband med bygg- eller renoveringsprojekt. Vanliga konflikter rör fel i arbetet, kostnader, tidsfrister eller omfattningen av tilläggsarbeten. Sådana situationer kan snabbt bli både komplexa och kostsamma för parterna. För att undvika utdragna processer är det viktigt att juridiska frågor hanteras professionellt och med tydlig rådgivning från början.

Vad kan vara en hantverkartvist?

Hantverkartvister uppstår ofta vid renoverings- eller byggarbeten i hus eller bostäder och kan röra fel i arbetet, tidsplaner som inte följs eller ökade kostnader som kan ge upphov till tvistigheter. Området regleras huvudsakligen av konsumenttjänstlagen (1985:716), som innehåller tvingande regler till konsumentens fördel. I många entreprenader används även standardavtal såsom ABS 18 eller Hantverkarformuläret 17, vilka tydliggör parternas rättigheter och skyldigheter. Tvister kan snabbt bli komplicerade, till exempel vid bedömning av fel, bristfälliga avhjälpanden eller prisavdrag vilket kan äventyra hela entreprenaden.

Rådgivning vid hantverkartvister

​Vår rådgivning inom hantverkartvister innefattar bland annat:

  • Upprättande eller granskning av avtal eller andra juridiska handlingar,

  • Bedömning eller bemötande av påstådda fel i arbeten,

  • Frågor om ändrings-, tilläggs- eller avgående arbeten (ÄTA)

  • Hantering av fel i utförda arbeten, förseningar eller kostnadsfrågor och

  • Förhandlingar, skriftväxling, domstolsprocesser eller annan tvistlösning.

Kontakta oss

Har du frågor om tvister inom hantverkarområdet? Vi har bred erfarenhet av arbete med entreprenadrätt och anslutande rättsområden samt hanterar ärenden eller frågeställningar vid hantverkartvister regelbundet. Kontakta oss för mer information.

Kontaktpersoner:​​

bottom of page