top of page
Image by Julian Ebert

Inskrivningsärenden

I fastighetsregistrets inskrivningsdel finns uppgifter om vem som äger viss fastighet, inteckningar eller andra inskrivningar. Den som förvärvat äganderätt till en fastighet måste ansöka om lagfart. Genom lagfart är det möjligt att ansöka om inteckningar och belåna fastigheten. I samband med beviljande av lagfart eller inteckning kan också frågor om stämpelskatt uppkomma.

Vad är inskrivningsärenden?

I fastighetsregistrets inskrivningsdel återfinns uppgifter om varje fastighet (bl.a. lagfarter, inteckningar, andra inskrivningar m.m.). Handläggningen av inskrivningsärenden sker vid inskrivningsmyndigheten (IM) vilket sedan år 2010 utgör en del av Lantmäteriet (LM). Reglerna återfinns främst i 19-24 kap. jordabalken (inkl. förordningar).

 

Den som förvärvat äganderätt till fast egendom är skyldig att ansöka om inskrivning av lagfart vid IM. Sedan lagfart beviljats är det möjligt att bl.a. ansöka om inteckningar och belåna fastigheten. Både vid lagfart och inteckningar ska en stämpelskatt betalas.

Rådgivning inom inskrivningsärenden

Vår rådgivning inom inskrivningsärenden innefattar bland annat:

  • Frågor om lagfart (granskning av lagfartsansökan, tolkning av eventuella överlåtelsevillkor, biträde vid lagfartssammanträde m.m.),

  • Inteckningsärenden (utsträckning, nedsättning, relaxation m.fl.),

  • Frågor om pantbrev (hantering av pantbrev eller dödande av borttappade pantbrev),

  • Inskrivning av nyttjanderätt, servitut eller andra anteckningsärenden och

  • Stämpelskatt (fastställande, uppskov eller överklaganden).

Kontakta oss

Har du frågor inom lagfart, inteckningar eller stämpelskatt? Vi har bred erfarenhet av att ge rådgivning inom inskrivningsärenden och stämpelskatt samt bistå vid eventuella överklaganden. Kontakta oss för mer information.

Kontaktpersoner:​​

bottom of page