top of page

Ny myndighet för miljöprövning (Miljöprövningsmyndigheten) – Första steg mot en reformerad miljötillståndsprocess?

  • Advokatfirma Tihinen
  • 21 nov.
  • 2 min läsning

Uppdaterat: 24 nov.


Ny myndighet för miljöprövning (Miljöprövningsmyndigheten), Advokatfirma Tihinen AB, miljörätt, tillståndsprövning, miljöfarlig verksamhet (2025-11-21)
Regeringen fortsätter arbetet med att inrätta en ny nationell Miljöprövningsmyndighet som föreslås ta över ansvaret för tillståndsprövningar från länsstyrelsernas miljöprövningsdelegationer fr.o.m. den 1 juli 2027.

Regeringen går vidare med planerna på en ny nationell miljöprövningsmyndighet som från år 2027 ska överta ansvaret för tillståndsprövning från länsstyrelsernas miljöprövningsdelegationer. Målet är att skapa snabbare och mer enhetliga prövningar. Samtidigt kvarstår en rad grundläggande problem i dagens regelverk. Den avgörande frågan är därför om organisatoriska förändringar räcker eller om också materiella lagändringar måste prioriteras för att nå avsedd effekt för tillståndsprövningarna.


Bakgrund

I samband med att Miljötillståndsutredningen (SOU 2024:98) presenterade sitt betänkande i januari år 2025 presenterades förslag om bl.a. att ändra prövningsordningen för vissa tillståndsprövningar genom att bilda en ny nationell myndighet, Miljöprövningsmyndigheten. I en promemoria (KN2025/01878) från den 7 oktober 2025 har nu första förslag på författningsändringar presenterats i förberedelse för inrättande av en ny myndighet, vilket föreslås starta sin verksamhet den 1 juli 2027, och föreslagna lagändringar är nu ute på remiss med sista svarsdag den 8 december 2025.


Ny myndighet för miljöprövning (Miljöprövningsmyndigheten) ska inrättas

De föreslagna lagändringarna innebär bland annat följande.

  • Inrättande av en ny nationell myndighet, Miljöprövningsmyndigheten, som fr.o.m. den 1 juli 2027 tar över alla tillståndsärenden från dagens miljöprövningsdelegationer med hela landet som verksamhetsområde.

  • Miljöprövningsmyndigheten föreslås kunna handlägga ansökningar gemensamt som annars skulle skötas av kommunen eller andra myndigheter, om verksamheten hänger ihop med en miljöfarlig verksamhet som myndigheten prövar och samma aktör driver båda verksamheterna.

  • Överklaganden av Miljöprövningsmyndighetens beslut ska ske till den mark- och miljödomstol inom vars område verksamheten i huvudsak bedrivs, har bedrivits eller kommer att bedrivas.


Reflektioner

Det är positivt att det föreslås en nationell myndighet för miljöprövningar, vilket förhoppningsvis leder till enhetliga prövningar i hela landet. Även om en ny myndighet inrättas för miljöprövningar kommer de organisatoriska förändringarna inte innebära någon ändring i dagens materiella regelverk. Utan en sådan helhetsbild riskerar den nya myndigheten att behöva arbeta med ett regelverk som är fragmenterat eller motstridigt, vilket i sin tur underminerar syftet med reformen.


Så länge lagstiftningen förblir oförändrad kommer prövningarna i praktiken att påverkas av samma problem som i dag. Det behövs fler materiella reformer i miljöbalken och anslutande författningar för att prövningarna ska bli mer effektiva och förutsägbara. För att Sverige ska få ett modernt, rättssäkert och effektivt system för tillståndsprövning krävs inte endast organisatoriska åtgärder utan också substantiella ändringar i dagens regelverk.


Kontakta oss

Har du frågor om de föreslagna lagändringarna, tillståndsärenden eller annat inom miljörätt? Vi hjälper klienter regelbundet att lösa juridiska utmaningar inom miljörätten och anslutande rättsområden. Kontakta oss gärna för mer information om hur vi kan hjälpa dig.


(Vänligen notera att artikeln endast är en generell redogörelse av informativ karaktär och ska inte ses som bindande juridisk rådgivning i det enskilda ärendet.)

bottom of page