top of page

Omprövning av vattenkraft för moderna miljövillkor – Utmaningar och möjligheter inför de fortsatta prövningarna

  • Advokatfirma Tihinen
  • 28 aug.
  • 5 min läsning

Uppdaterat: 4 sep.

Sedan den 1 juli 2025 är omprövningen av vattenkraften för moderna miljövillkor åter igång.

I princip alla vattenkraftverk i Sverige ska uppdatera sina tillstånd genom omprövning för att uppfylla moderna miljövillkor enligt en särskild nationell plan. Efter att de första ansökningarna om omprövning lämnats in pausades prövningarna i början av år 2023 p.g.a. juridiska utmaningar och ett förändrat säkerhetsläge. Efter flera förlängda pauser har prövningarna nu återupptagits den 1 juli 2025. Även om åtgärder och ändringar har genomförts under pauserna, råder fortfarande osäkerhet i flera delar och det återstår att se hur omprövningarna kan komma att genomföras i fortsättningen.

 

Krav på omprövning för moderna miljövillkor


Vattenkraftens roll för den svenska energiförsörjningen

Vattenkraften har sedan länge använts inom industrin i Sverige och i takt med moderniseringen har dessa vattenkraftverk kommit att utrustats med vattenturbiner i syfte att producera vattenkraftsel. I Sverige hade utbyggnaden av vattenkraft sin höjdpunkt under den första hälften av 1900-talet där tillstånd meddelades utan någon större miljöhänsyn. Vattenkraften har dock fortfarande en viktig funktion nationellt i form av basproduktion av elektricitet och balansering av elnätet. Genom ikraftträdandet av ”Europeiska unionens ramvattendirektiv” (2000/60/EG) ("RVD") har EU ställt krav på medlemsländerna att bl.a. ompröva tillstånd för vattenkraft i syfte att uppnå vissa miljömål kopplade till vatten.

 

Omprövning för moderna miljövillkor och den nationella planen

Målsättningen med RVD har varit att uppnå god ekologisk status i alla vattenförekomster inom EU genom att införa rättsligt bindande miljökrav för vatten (s.k. miljökvalitetsnormer). För genomförandet av RVD i svensk rätt beslutade Regeringen år 2020 om ”den nationella planen för omprövning av vattenkraft” (”NAP”).


Av NAP framgår hur i princip alla vattenkraftverk med tillstånd äldre än 40 år ska omprövas för moderna miljövillkor (dvs. villkor så att miljökrav för vatten uppfylls enligt RVD) samtidigt som intresseavvägningarna vid krav på miljöanpassningar ska göras utan betydande förlust av nationell vattenkraftsproduktion. Vidare framgår av NAP att samtliga vattenkraftägare är skyldiga att anmäla sin anläggning för omprövning och skulle det vid omprövningen visa sig att det inte går att anpassa anläggningen för att uppnå moderna miljövillkor kan utrivning aktualiseras. Genomförandet av NAP förväntas pågå fram till början av 2040-talet.

 

De första ansökningarna inkommer och beslut om förlängda pauser

Trots förberedelserna vid ikraftträdandet av NAP visade det sig i samband med att de första ansökningarna för omprövning inkom i början av år 2022 att det fanns flera utmaningar vid prövningarna i form av bristande samordning mellan myndigheterna och oklarheter i vägledningarna för intresseavvägningarna samt regelverken i övrigt.


Med hänsyn till dessa utmaningar och det förändrade säkerhetsläget beslutade Regeringen att pausa omprövningarna fr.o.m. den 1 februari 2023. Sedan dess har pausen förlängts vid flera tillfällen och under dessa perioder har åtgärder vidtagits för att prövningarna ska bli mer effektiva och rättssäkra. Sedan den 1 juli 2025 har omprövningarna återupptagits.

 

Utmaningar inför de fortsatta omprövningarna


Möjligheterna att ställa lägre miljökrav i vissa vattenförekomster

Till följd av att de flesta vattenkraftverken är belägna i vattenförekomster som under lång tid påverkats av olika verksamheter vore det i praktiken omöjligt att uppnå miljökraven för vatten. I dessa situationer finns det möjlighet för myndigheterna att tillämpa en undantagsregel och klassificera en vattenförekomst som ”kraftigt modifierad vattenförekomst” (”KMV”) samt ställa lägre miljökrav i form av ”god ekologisk potential”.


Kritik har framförts mot tillämpningen av KMV eftersom i princip endast de vattenförekomster där de större vattenkraftverken är belägna kan omfattas av undantaget. För att kunna tillämpa undantagsregeln fullt ut har Regeringen tillsatt en utredning för att se över möjligheterna att klassificera fler vattenförekomster som KMV.

 

Den fortsatta osäkerheten kring äldre rättigheters juridiska status

Eftersom majoriteten av Sveriges vattenkraftverk drivs med äldre rättigheter har det uppstått återkommande frågor om hur dessa äldre rättigheter ska tolkas vid prövning för moderna miljövillkor. I ett avgörande har Högsta domstolen (från den 5 december 2024 mål nr T 385–23 (”Gäddeviksås kvarn)) redogjort för hur äldre rättigheter och villkor ska tolkas med hänsyn till övergångsbestämmelser mellan nuvarande och äldre lagstiftningar samt dess påverkan vid omprövning för moderna miljövillkor. Även om avgörandet klargör i vissa aspekter hur äldre rättigheter ska tolkas kan det inte uteslutas att tolkningsfrågor om äldre rättigheter kan uppstå också vid framtida omprövningar.

 

Efterfrågade förändringar inför de fortsatta omprövningarna

I de vattenförekomster som hittills har omprövats har det funnits vissa antydningar på intressekonflikter hur tillgången till vattenkraftsel ska säkerställas i förhållande till miljökraven. Dessutom har omprövningarna, som var tänkta att vara förenklade processer med tydligt stöd i NAP, visat sig ta betydligt mer tid och kräva mer resurser hos myndigheterna än beräknat. Det har i sin tur skapat en osäkerhet för vattenkraftsägare kring omfattningen av vilket underlag som ska ges in eller vilka regler som kan komma att tillämpas vid omprövningarna. Mot bakgrund av kritiken har Regeringen gett i uppdrag till olika myndigheter att utreda och presentera förslag till lösningar i syfte att tydliggöra hur intresseavvägningarna ska genomföras och hur omprövningsprocesserna kan effektiviseras.

 

Reflektioner och kommentarer


Utmaningar och reformbehov inom vattenrätten

Det är välkommet att omprövningarna av vattenkraftverk för moderna miljövillkor återupptas efter en längre tids paus. Omprövningarna är ett känslosamt ämne som innebär en balansgång mellan politik, miljö och juridik. Även om avsikten med NAP har varit att få till en samordnad prövning med god helhetssyn tyder utfallet hittills från de genomförda omprövningarna att det kan finnas behov av tydligare vägledning.

 

Osäkerhet, konflikter och risken för ineffektivitet i omprövningarna

För många vattenkraftsägare är det angeläget att vattenförekomsten klassificeras som KMV och därigenom omfattas av lägre miljökrav. Även om det finns goda intentioner med den utredning som pågår för att fullt ut tillvarata möjligheterna till att bedöma en vattenförekomst som KMV finns endast begränsade möjligheter enligt RVD för sådana avsteg. För många små vattenkraftsproducenter kan det innebära en reell risk för utrivning, trots att det skulle kunna argumenteras för att vattenförekomsten kan vara KMV (men inte tillräckligt för att omfattas).


Även hanteringen och tolkningen av äldre rättigheters juridiska status kommer fortsätta aktualiseras vid de fortsatta omprövningarna. Vattenkraftsägare som önskar göra äldre rättighet gällande bör överväga att säkra dokumentation för att kunna styrka sina rättigheter. Utöver att tolkningen av dessa äldre rättigheter är tids- och resurskrävande för myndigheterna innebär det också ett osäkerhetsmoment för vattenkraftsägare vid omprövningen och dess juridiska status.


En av målsättningarna med NAP var att säkerställa en god samordning och helhetssyn inför omprövningarna. Utan tydligare vägledning och regler, bättre samordning mellan myndigheter och mer förutsebara processer riskerar omprövningarna att fortsätta dra ut på tiden och skapa rättsosäkerhet för såväl vattenkraftsägare som andra aktörer. Även om vissa åtgärder har vidtagits är det osäkert om det är tillräckligt och det kan finnas risk för att omprövningarna på nytt kan behöva pausas i syfte att samordna prövningarna ytterligare.

 

Vad som väntar framöver

Det ska bli intressant att se vilka förslag, åtgärder eller regeländringar som de olika utredningarna kan komma att presentera. I takt med att omprövningarna slutförs och vattenkraftverken får tillstånd som kommer gälla för decennier framåt kan också en eventuell marknad för vattenkraft öppnas upp, där det kan bedömas som säkert att investera eller utveckla inom vattenkraften i Sverige. Det kan också finnas skäl att återkomma till andra ämnen med koppling till omprövningarna vid ett senare tillfälle (t.ex. Natura 2000-områden, ersättningsfrågor, fiskefrågor folkrättsliga aspekter m.m.) Oavsett är det klart att frågan om omprövning av vattenkraft för moderna miljövillkor kommer fortsätta en lång tid framöver och det är intressant att följa utvecklingen inom vattenrätten.

 

Avslutningsvis


Kontakta oss

Har du några frågor avseende vattenverksamhet, omprövning av vattenkraft eller andra frågor inom vattenrätt och VA-juridik eller miljörätt? Vi har erfarenhet av att hjälpa företag, föreningar och enskilda lösa juridiska problem inom dessa rättsområden samt biträda genom hela processen. Kontakta oss för mer information.


(Vänligen notera att artikeln endast är en generell redogörelse av informativ karaktär och ska inte ses som bindande juridisk rådgivning i det enskilda ärendet.)

bottom of page